Mer enn hver tiende person i arbeidsfør alder mottar uføretrygd. Flere yngre havner i denne gruppen. Hvordan kan vi få flere inn i arbeidslivet – på en måte som både gir mening og skaper verdi for samfunnet? Det er kjernen i studiet Ressurser for inkludering i arbeid, som NTNU har kjørt i Namdalen i samarbeid med Namdal Studiesenter. Nå er vårens kull snart i mål, og under den siste samlingen ble det tydelig: Studentene gjør en forskjell i praksis.
Blant deltakerne finner vi Anita og Ingrid fra MN Vekst, som i løpet av studieperioden har gjennomført et imponerende prosjekt ved Namsos helsehus – i samarbeid med Namsos kommune. Her har de gått inn som arbeidsledere sammen med deltakere i varig tilrettelagt arbeid (VTA), og utført oppgaver som ikke krever helsefaglig utdanning. Prosjektet har skapt stor verdi: Deltakerne har fått utviklet sin arbeidsevne og opplevd mestring, mens helsepersonell har kunnet bruke mer tid på pasientbehandling.
Foto: Line Berre
– Tett oppfølging, tilrettelegging og samarbeid er fortsatt suksesskriterier for god arbeidsinkludering, sier Anita og Ingrid, som er tydelige på at arbeidet ikke slutter med eksamen. – Vi fortsetter å finne og løfte frem ressursene i utenforskapet.
De to første fysiske samlingene var på Olav Duun vgs. i Namsos. Avslutningssamlingen ble nylig gjennomført hos MN Vekst. Der presenterte studentene sine prosjekter for medstudenter og representanter fra NTNU, og det ble også tid til omvisning og faglig erfaringsdeling – i tråd med studiets fokus på samhandling og tverrfaglighet.
Videreutdanningskurset Ressurser for inkludering i arbeid er et gratis tilbud til de som vil lære mer om det nyeste innen forskning på arbeidsinkludering, og om hva som fungerer i praksis. Studiet gir 15 studiepoeng og deltakerne får mulighet til å diskutere og reflektere rundt arbeidsmetoder for å styrke individers motstandskraft og deltakelse i arbeid og arbeidsrettede tiltak. Studentene lærer om hvordan man kan skape god samhandling og gode utviklingsprosesser. Kurset ønsker å bidra til å utvikle kompetanse og refleksjon tilpasset den enkelte deltagers arbeidssituasjon og lar studentene fordype seg i selvvalgte tema og refleksjon på tvers av arbeidssteder.
Anita Stene og Siren Himle jobber i hhv Midtre Namdal Vekst og NAV. De synes begge de har hatt stort utbytte av kurset Ressurser for inkludering i arbeid. Foto: Line Berre/NTNU
En av deltakerne på årets kurs er Siren Døhl Himle. Hun er drivende opptatt av at uansett bakgrunn, sitter hver og en av oss på ressurser, og har noe vi kan bidra med. Nå er Himle, som jobber som veileder i Nav Midtre Namdal, straks ferdig med eksamensoppgaven i kurset Ressurser for inkludering i arbeid. Snart har hun 15 studiepoeng og mye nyttig kunnskap om arbeidsinkludering.
Himle er en stor tilhenger av å få utdanningen ut til distriktene. Hun er én av fire fra Nav Midtre Namdal som startet med kurset i fjor høst og er glad for at dette utdanningstilbudet ble tilgjengelig i distriktet der hun bor.
– Jeg har små barn og er i full jobb, og da er det praktisk at samlingene dette semesteret tilbys i Namsos, i samarbeid med Namdal Studiesenter. Det er veldig positivt at vi er flere fra lokalsamfunnet som tar samme videreutdanning. Det gjør det enklere å bruke kunnskapen i praksis, og teste ut nye måter å jobbe på.
Les mer om studiet på Viderebloggen til NTNU:
Eller på Namdal Studiesenters nettside:
👉 namdalstudiesenter.no/kurs